Howajoe?? - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu Howajoe?? - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu

Howajoe??

Blijf op de hoogte en volg Kelly

25 Oktober 2012 | Kenia, Kitui

Jambo!

Zo de week zit er bijna alweer op, en onze energie is bijna op! Het begint weer tijd te worden voor weekend. Elke dag voetballen, volleyballen, tikkertje en andere spelletjes in ongeveer 30 graden is toch wel een beetje slopend. Daarnaast lopen we vaak terug, is zo’n uur lopen vanaf het centrum naar ons huisje. Dit doen we rond een uur of vier en dan is het nog vrij warm.

Nog steeds veel ‘howajoe’s’ langs de weg. Zelfs kinderen die beginnen te huilen omdat er mzungu’s langs lopen. Veel gekker moet het toch niet worden. We spreken tegenwoordig geen tijd meer af met de zusters, maar gaan gewoon als we klaar zijn. We lopen richting het centrum en zorgen daar voor vervoer of lopen verder. Er wordt geen probleem van gemaakt als we iets later zijn of wat eerder weg gaan omdat we kapot zijn. De zusters waren er vandaag helemaal niet aanwezig, dus het maakt allemaal niet zoveel uit.

Gister hebben we bijna de hele dag chapati’s gemaakt. Dit zijn pannenkoekjes van graan, water en olie. Best wel leuk om te doen, maar je bent er dus wel de hele dag mee bezig. Ze werden gebakken op een vuurtje met een plaat er boven, gewoon in de eetkamer.

Deze week zijn we ook naar het sportveld geweest. Dat eigenlijk neerkomt op een kaal en droog stuk grond met twee doelen. Hier hebben we gevoetbald, volleybalt en touwtjes gesprongen. Ook hebben we wat foto’s gemaakt. De kinderen vonden het helemaal leuk en wilde allemaal met de bal op de foto. We zijn daar allebei lekker verbrand, rood koppie en rode nek.

De ballen worden echt goed gebruikt! Ze zien ondertussen wel oranje van het stof, maar werken prima. Tim en ik kunnen de ballen zelf pakken als we willen, alles zit er achter slot en grendel, omdat het toch straatkinderen zijn, en ze alles meenemen wat ze mee kunnen nemen. We hebben nu ook ons eigen kantoortje, waar we onze spullen kwijt kunnen, maar ook toegang hebben tot alle andere spullen. Er zijn best wel wat spullen wat we kunnen gebruiken.

Gisteren kregen we in eens een muggenaanval! Ineens waren er ongeveer 30 muggen in ons woonkamertje. Dus kon onze muggenjacht weer beginnen! Dit keer was het wel heel erg. Rond de lampjes zitten nu zo’n 30 muggen geplet op de muur. Weer eens wat anders als een schilderij! Ook kwam er ineens een schorpioen onder de deur doorgelopen! Dat was wel even schrikken.. Maar gelukkig had Tim hem al snel plat. Die zitten hier dus ook, oppassen dus! Onze klamboes werken ook erg goed. Een groepje muggen waren naar Tim zijn slaapkamer gevlogen, en op zijn klamboe gaan zitten. Maar omdat we geïmpregneerde klamboes hebben vallen ze vanzelf versuft neer. Tim had daarom ook een kerkhof van 20 muggen onder zijn bed.

Voor de rest gaat het allemaal ze gangetje en raken hier al aardig gewend. Aimee hebben we ook al gesproken, ze blijkt gewoon aan de overkant van het pasterol center te werken! Zit je in een ander continent, blijk je gewoon bijna buren te zijn! Erg leuk dus.

Dat was het weer even!

Groetjes Kavata

• 25 Oktober 2012 - 19:40

Tante Anneke:

Bedankt weer voor je verslag! Zo blijven we goed op de hoogte.

• 25 Oktober 2012 - 22:00

Elles:

Hoi Kelly, leuk om je verslagen te lezen, je hebt volle dagen en actief. Maar wel gezelllig met elkaar. De temperatuur klinkt goed beter dan hier. Veel plezier en groetjes van arie en elles

• 25 Oktober 2012 - 23:36

Ger:

Mooie naam trouwens!
    De belangrijke , toch?
    Dit klopt wel.
    Leuk om je verhalen te lezen, zo blijven we goed op de hoogte.
    Je conditie word aardig getest, kan geen sportschool tegenop.
    Groeten
    Uit het koude Zijdewind

• 25 Oktober 2012 - 23:36

Ger:

Mooie naam trouwens!
    De belangrijke , toch?
    Dit klopt wel.
    Leuk om je verhalen te lezen, zo blijven we goed op de hoogte.
    Je conditie word aardig getest, kan geen sportschool tegenop.
    Groeten
    Uit het koude Zijdewind

• 26 Oktober 2012 - 12:00

Oma Mettes:

Hallo Kavata

Een mooie naam er bij,En zulke mooie verslagen,Ik geniet er van
    en wat je allemaal beleef,kan niemand je meer afnemen.Maar wel
    eng al die beesten en muggen.Je word nog eens,de beste voetbalster
    ooit.Groeten van Oma Mettes.

• 29 Oktober 2012 - 15:31

Laura:

Heeeee kel!
    Wat schrijf je leuk zeg! Leuk om je zo te volgen,
    Het zal inderdaad wel vermoeiend zijn om elke dag zo actief bezig te zijn. Maar wat zal jij straks een conditie hebben zeg! Haha gelukkig krijg je goed te eten!

Groetjes lau

• 29 Oktober 2012 - 21:17

Yvon:

Kerel!

Wat een verhalen weer!
    Heel leuk om te lezen! Zo weten wij tenminste ook wat jij allemaal uitspook!
    Wij houden ook al een dagboek bij zodat je als je terug bent niks hebt gemist van wat hier gebeurd is!
    Groetjes aan Tim!
    xx