Het afronden is begonnen - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu Het afronden is begonnen - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu

Het afronden is begonnen

Blijf op de hoogte en volg Kelly

02 December 2012 | Kenia, Kitui

Daar zijn we weer voor de laatste keer uit Kitui! Het laatste weekend is aangebroken. Komende woensdag beginnen we aan onze rondreis. Eerst door Kenia en vervolgens door Tanzania.

Na een heerlijk weekend in Diani moesten we weer terug op maandag avond. We hadden dit keer een andere bus, omdat het kaartje voor ons geregeld werd door iemand van de Stilts, waar we verbleven. Nu gingen we met Simba Coach in plaats van Coast Bus. Prima, als we maar weer in Kitui komen!

We moesten eerst met de matatu naar Mombassa, duurde ongeveer een uur. Daar met de Likoni ferry naar de overkant, mega veel mensen op de boot gepropt (er past er altijd nog wel één bij, motto van de Kenianen). Daar stonden we dan tussen ruim duizend Kenianen als twee Hollanders, en er bleven maar mensen komen aanrennen. Bijzonder gezicht. Binnen een paar minuutjes waren we aan de overkant, zo gingen we van het groene landelijke gebied naar het grijze stinkende stad gebied. Een en al chaos, we werden al snel benaderd voor een tuktuk en hij wist de plaats te vinden waar we heen wilde, prima! Na een bijzondere rit kris kras door Mombassa werden we bij de bus gedropt. We waren een uur te vroeg, maar beter dan te laat.

De bus was een stuk minder luxe dan op de heen weg, dat was al snel duidelijk. We zaten met drie personen naast elkaar, Tim bij het raam, ik in het midden en een man met zijn vijf jarige dochter Lyla aan de andere kant naast me. Constant mensen schreeuwen of je echt geen water, koekjes of snoepjes wilde kopen. Ook tassen en sieraden kwamen langs. Om half zeven zouden we vertrekken en om 7 uur hadden we nog geen meter gereden. Het was super warm in de bus, en de straaltjes zweet liepen over onze rug. Om vijf over zeven gingen we dan toch echt rijden, naja rollen. Want binnen twee tellen stonden we in de file. Na een uur in de file waren we toch echt Mombassa uit! Er rijden heel veel bussen en vrachtwagens op de weg in de avond. En af en toe lijkt het wel of ze er een wedstrijdje van maken. Elke kans dat ze elkaar kunnen inhalen doen ze dat dan ook. Wat af en toe best spannend is. Toen we net uit de file waren stond er een man op en begon een heel verhaal te schreeuwen. Dit was iemand van de kerk, die even een stuk uit de bijbel voor las en een preek gaf. We werden allemaal door God gezegend, dus zouden we een veilige reis hebben. Alle beetjes helpen, en er is onderweg dan ook niets gebeurd. Ook vielen bij hem de mzungu’s natuurlijk op! Helaas spraken we geen Kiswahili, maar we werden vaak genoeg genoemd in zijn preek. Ik hoop positief, maar we zullen het nooit weten. We waren in ieder geval welkom in Kenia. Toch weer even fijn om te horen, ook al horen we dat elke dag zo’n tien keer, als het niet meer is. Maar goed, we waren onderweg naar Kitui en dat was het belangrijkste. Na zo’n 4 uur rijden werd Lyla te zwaar voor de man op schoot en werd even tussen mij en de man gepropt. We konden al niet schouder aan schouder zitten, en nu helemaal niet! Ik zat dus echt super! Haha, na een uur scheef en opgevouwen te hebben gezeten was ik er klaar mee en heb Lyla maar op schoot genomen. Het meisje sliep en heeft er volgens mij ook helemaal niks van gemerkt dat ze 3 uur bij een mzungu op schoot heeft gezeten. De man was me erg dankbaar en hij bood mij zijn schouder aan om op te liggen met mijn hoofd. Dit lag best lekker, dus deed het maar gewoon. Daar zat ik dan tegen een Keniaan aan met een meisje van vijf op schoot. Na drie uur ging het meisje weer naar vaders, want mijn benen trokken het ook niet meer.

Om vijf uur/half zes kwamen we aan in Kitui. Nog even wachten op onze tas en snel met de bodaboda naar het pasteral center. Om 6 uur lag ik dan eindelijk weer in me bed en heb heerlijk geslapen tot één uur.

Woensdag weer naar het project geweest. Er komen steeds meer kinderen bij omdat er steeds meer scholen vakantie hebben. De groep is nu gegroeid tot zo’n 20 kinderen. Sommige gaan voor een paar weken terug naar huis, en sommige blijven op het center.

Donderdag zijn mijn vlechtjes er weer uit gehaald, waar die kinderen toch wel niet blij mee zijn. Omdat er twee pakjes nephaar in zaten kwam er heel wat haar uit. Iedereen zorgde dat ze een stukje haar hadden om mee te poseren voor een foto. Erg leuk gezicht, die Keniaanse meiden en jongens met een blonde lok! Vrijdag weer op een huisbezoek geweest, we werden blij onthaald door de moeder van het meisje. Dit keer zaten we op lege tonnen, niet veel beter. Maar wel weer erg leuk om mee te maken.

Dit weekend een beetje alles afronden, etensvoorraad opmaken, spullen wassen en alvast wat dingen inpakken. Ik vind het een raar idee om hier weg te gaan. Het voelt toch een beetje als thuis, en het was ook gewoon thuis komen uit Mombassa. Gelukkig staat er een leuk programma voor ons klaar en ik moet toegeven dat ik er ook wel erg zin in heb om daar aan te beginnen.

Ons reisplan is als volgt:

Eerst reizen we op 5 december via Nairobi naar Naivasha. Vlak bij Naivasha ligt de Mount Longnot, op deze berg gaan we een hike doen. Ook is Hells Gate in de buurt, een soort kloof. Schijnt erg mooi te zijn. Dan reizen we verder naar Nakuru, hier heb je een nationaal park Lake Nakuru, we weten nog niet of we hem gaan bezoeken maar dat zien we daar wel. Vervolgens rijden we door naar Kisumu, een stad aan Lake Victoria. En vanuit Kisumu doen we een dagje Kagamega forest, het laatste stukje regenwoud in Kenia. Vanaf Kagamega sluit Martina bij ons aan. Vervolgens reizen we terug naar Nairobi. En vanuit Nairobi nemen we op 14 december de bus naar Arusha. Daarna reizen we door naar Moshi, om vanuit daar de safari te doen. Op dit punt sluit Kelly Dekker ook aan bij ons. Onze safari gaat door de Ngorogoro krater, Serengeti National park en Lake Manyara. Deze safari duur 4 dagen. Daarna weer terug naar Moshi, een stad aan de voet van de hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro. Vanuit Moshi reizen we naar Lushoto, een plaats in het Usambara gebergte. Hier zullen we tijdens kerst zitten bij Nederlanders in een cottage. Na de kerstdagen reizen we door naar Pangani, een plaatsje aan de kust. Vanuit daar nemen we een motorbootje voor vier uur naar Zanzibar. Op Zanzibar moet en we nog eens stukje verder reizen, want we verblijven tijdens oud en nieuw in Stone Town. De grootste stad op Zanzibar. Daarna trekken we door naar het oosten van het eiland en verblijven we een paar dagen in een bungalow op het strand. Na deze dagen nemen we afscheid van Kelly Dekker. Martina en Tim vliegen op 8 december weer terug naar Nairobi, om daar nog een paar dagen te blijven en tenslotte op 11 januari om 4.40 uur weer terug te vliegen naar Nederland via Istanbul. Dit is tot nu toe ons reisplan, maar het kan altijd nog veranderen natuurlijk, want we zijn in Afrika! We doen alles met openbaarvervoer, dus waarschijnlijk veel matatu’s en bussen.

Dat was het weer even! Iedereen veel plezier op 5 december!

Groetjes Kelly

• 02 December 2012 - 08:48

Kelly:

Hee Kelly,

Ik ben benieuwd naar de rest van jullie verhalen! lees maar niet al jullie verslagen, want dan weet ik straks alles al.
    Kan niet wachten tot jullie hier zijn!

Tot over twee weken.

xx
    Kelly

• 02 December 2012 - 10:43

Linda:

Hey Kel,

Nog even en dan lekker rond reizen. Heel veel plezier !!! Een leuke planning heb je in elk geval. Maar niet alleen van her naar der racen he. Helemaal met openbaar vervoer en warmte is dat erg vermoeiend. Ik ben benieuwt naar de verhalen :-).

Groetjes Lin

• 02 December 2012 - 11:42

Daniël:

Hey Kel,

Heb weer genoten van je verhaal en ik ben verschrikkelijk blij met mijn kaartje!
    Als Joseph nog op het project is vertel hem dan maar dat ik vind dat hij erg mooi kan tekenen!

Veel plezier op de rondreis en tot gauw!

Groetjes Daniel.

• 02 December 2012 - 13:01

Marga:

Hoi Kelly,

Wat een prachtige verhalen schrijf je en wat maak je veel mee.Suc6 met afronden van je project, en heel
    veel plezier met je rondreis.
    Groetjes van ons allemaal.

• 02 December 2012 - 21:38

Suzanne:

Kelly, geniet nog even van de laatste dagen op het project en ontzettend veel plezier tijdens jullie rondreis! Xx Suzanne

• 04 December 2012 - 19:15

Amber:

Hoi Kelly,

nog veel plezier daar. Jammer dat je hier geen sinterklaas kan vieren. Best gek straks kerst en oud en nieuw in een warm land.
    Ik hoop dat ik je snel weer zie. Groetjes van Amber Jaspers

• 07 December 2012 - 10:10

Miriam:

Hoe is het bij jullie? Lekker warm? Een klein verschil met hier....
    Hier is het net gaan sneeuwen en lopen we op snowboots, met sjaals en handschoenen.

Gr.Miriam

• 08 December 2012 - 21:37

Anja:

Hoi Kelly,

Oke, ik zal niet meer klagen over OV, 15 minuten wachten in de sneeuw.....Ik denk dat jij er heel even naar verlangde.
    Het klinkt allemaal reuze spannend. Geniet ervan en verras ons met je verhalen!
    Groetjes,
    Marchel en Anja