Het Project - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu Het Project - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu

Het Project

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg Kelly

19 Oktober 2012 | Kenia, Kitui

De dag na de safari werden we opgehaald door Sister Anne en de chauffeur. Om ongeveer 1 uur waren ze in Nairobi. Eerst kregen we een hele rondleiding met het busje door Nairobi.. Oké wat wij hebben gezien was nog niks, dacht ik toen we er doorheen reden. Eén grote chaos daar.. het was gewoon proppen om jezelf er tussen te krijgen en hopen dat die ander eerder stopt dan jij, maar dat denkt de ander dus ook. We hebben geloof ik niets geraakt, maar het scheelde niets. Zoals Sr. Anne zei : ‘we don’t follow the rules here’. Oké dat is duidelijk. Sister Anne vertelde wat elk gebouw was en wat ze er deden.

Na ongeveer een uur dwars door Nairobi gereden te hebben gingen we door naar Thika, het hometown van Sr. Anne. Hier hebben we even wat gegeten. Dit is makkelijker dan gezegd. Het was namelijk nog al ongemakkelijk. We kregen patat met kip (kippenpoot), eerst handen wassen en bidden voor het eten, daar kwamen we achter. Maar mag je dan zomaar beginnen? Eten met mes en vork (we hadden maar 1 mes met ze vieren)? Links of rechts (heb een paarkeer gehoord dat vrouwen niet met links mogen eten, maar is dat alleen met je handen of ook met mes en vork? Moet je eerst je patat op hebben voor je aan je kip begint (Sr Anne en de chauffeur deden wel de kip als laatste) dus dacht dat doe ik ook maar. Maar ik kreeg mijn patat amper op! Dus dat zou zonde zijn van de kip! Toch maar aan de kip begonnen en die voor de helft op gegeten. Maar toen kon ik echt niet meer. Sister Anne zag dat aan me en zei dat ik niet alles perse hoefde op te eten. Ik snap nu waarom het niet zo erg was, ik kreeg het namelijk netjes in een zakje mee naar huis! Haha.

Toen weer verder naar Kitui. Eerst weer een rondritje door Kitui en toen naar ons huisje. Een aantal zusters ontmoet en onze spullen naar het huisje gebracht. Het is een best mooi huisje voor Afrikaanse begrippen :p. Keukentje/woonkamer, twee slaapkamertjes, douche, WC en opberghokje. Het huisje staat op het pastoraal centrum en kunnen daar ook mee eten met de rest als we dit aangeven. Daarna nog even naar het huis van Sr Anne voor de andere zusters te ontmoeten. Daarna weer terug naar ‘ons’ huisje. En zo snel mogelijk ons bed in, want we waren kapot!

De volgende dag (18-10-2012) werden we om 10 uur opgehaald om naar het center te gaan. Maar eerst nog even langs de markt. Wanneer je denkt aan een typisch Afrikaanse markt (een grote chaos, mensen op de grond, kinderen, grote stapels met fruit en groente op de grond, zeilen gespannen tegen de zon, nou dan heb je precies een goed beeld van die markt. Wij waren de enigste blanken daar, dus vielen lekker op! Veel mensen die even vragen hoe het met ons gaat en of wij iets willen kopen. Toch maar even wat worteltjes, aardappels en een watermeloen (welke nu de naam Kees draagt) gekocht. De zusters deden ook grote inkopen en kochten ook een kip, toch wel een raar idee.

Even later dan toch naar het centrum, de kinderen kwamen al naar ons toe gerend en waren erg nieuwsgierig naar ons. Sommige kinderen spreken geen Engels, dus dat is wel lastig communiceren, maar een aantal spreken wel wat Engels en die fungeren automatisch als tolk. De kinderen waren erg enthousiast maar sommige ook bang. We kregen helemaal een welkom met liedjes en dansen erg leuk! Daarna nog even voetballen en volleyballen (met een bal van plastic zakjes) was erg leuk. De komende tijd wordt het echt een beetje de kinderen vermaken verwacht ik.

Op de terug weg nog even langs de supermarkt voor de laatste dingetjes, en daar zagen we nog twee Mzungu’s (blanken). Voor de rest heb ik er hier nog geen andere gezien. We gaan proberen te regelen dat we internet in ons huisje hebben. Sister Anne zei dat dit kon door een modem te kopen, dus we gaan het zien!

Vrijdag 19-10-2012
Vandaag de hele dag op het project geweest. Erg leuk! Leuke spelletjes gedaan, boompje verwisselen en chinese muur onderandere. Het weekend zijn we vrij, dus dan gaan we zelf maar even op pad!

• 19 Oktober 2012 - 16:59

Lieke:

Leuk om weer wat van je te lezen Kel.
    Ben benieuwd wat het project je allemaal gaat brengen.
    Veel plezier en geniet ervan! :)
    Dikke kus!
    (Oja, je dagboek is al in volle gang, dus je mist hier niets ;) haha!)

• 19 Oktober 2012 - 17:53

Lisa:

Hee Kelly,
    Klinkt heel leuk allemaal, heel vergelijkbaar met mijn eerste dagen in Kenia en Kitui! Wij hebben een modem van Safaricom achtergelaten bij de zusters volgens mij incl. simkaart. Je zou kunnen vragen of ze die nog hebben, dan kan je daar mee internetten. Ik weet niet of je ook pannen hebt gekregen? Daar hebben we hem ingestopt geloof ik haha. Heel erg veel plezier nog, geniet ervan en groetjes aan iedereen!

• 19 Oktober 2012 - 23:17

Linda Mettes:

Hoi Kelly,

Wat een leuk reisverslag. Wat een ervaring ook. Geniet ervan rel veel succes. Groetjes uit Zijdewind van nr.117