Negen mzungu's op een rij! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu Negen mzungu's op een rij! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Kelly Mettes - WaarBenJij.nu

Negen mzungu's op een rij!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

17 November 2012 | Kenia, Kitui

Hallo allemaal!

Hier weer een verhaal uit het verre Kenia. Deze week geen rare dingen gebeurd. Misschien omdat we er aan gaan wennen.

De hele week op het project geweest, er zijn twee nieuwe jongetjes. Echt nieuw zijn ze niet, maar ze gaan naar school in Nairobi en de vakantie is begonnen nu zitten ze bij ons. Het is een jongetje van zes jaar (Brian) en een jongetje van (ik gok) 11 jaar, Richard. Brian is best groot vergeleken met de rest van de jongens. Hij is bijna even groot als Alex (een jongen van 12 jaar). De zusters zeiden dat dit kwam doordat Brian altijd goed te eten heeft gehad. Daardoor is hij gewoon gegroeid. Veel van de andere kinderen hadden dat niet vanwege armoede. Dat zijn van die momentjes dat je je echt weer even realiseert dat het straatkinderen waarvan de meeste echt een verschrikkelijke achtergrond hebben.

Woensdag was het wasdag, alhoewel dat hadden wij er van gemaakt. Het was weer een erg warme dag en wat is er dan leuker om even met water te klooien! Mutie (7 jaar) is nog al een eigenwijs jongetje en doet lekker waar hij zin in heeft. Dinsdag had hij net nieuwe kleren gekregen, en woensdag lagen ze voor oud vuil buiten op de grond in de tuin. Zuster was hier niet zo blij mee, en werd boos op hem. Ik besloot deze maar even te wassen voor Mutie , maar wel met zijn hulp. Daar stond ik dan bij een waterpomp in een teiltje kleding te wassen met een zeepje en een stukje zak (als schuursponsje) Echt wit was het niet meer te krijgen, maar het zag er al een stuk beter uit. Na een tijdje en een paar kledingstukken verder, stonden de blaren op me vingers en was ik er wel weer klaar mee. Haha. Ondertussen werden Brian en Mutie even ingesopt door Tim. Erg schattig gezicht, en ze waren weer helemaal schoon. Maar niet voor lang.. Mutie stapte van de waterput af (afstap van 40 cm) en ging vol op z’n plaat. Knie open en weer helemaal onder het zand. Lekker hoor!

Ook help ik steeds meer mee met huishoudelijke klusjes, zoals het koken, de afwas doen of even vegen. Ik wordt een echt huisvrouwtje! Haha thuis een sopperella, overal een sopperella! Het gaat hier alleen iets anders. Na het schoonmaken is het voor onze normen nog steeds niet schoon. Bij de afwas heb ik dan ook wel eens tot drie keer toe een bord terug gegeven, omdat er gewoon nog etensresten of zand in zaten. Een van die jongens keek me steeds aan van, die is al schoon! Soms best handig dat je de taal niet verstaat en gewoon doet alsof je geen idee hebt wat hij bedoeld. Om er voor te zorgen dat ze niet iemand er bij hoeven te halen, of met veel moeite mij duidelijk maken dat hij toch echt al schoongemaakt is, doen ze het gewoon nog maar een keer. Zij blij, ik blij!

Woensdag zijn we ook nog even langs Aimee geweest. Toen we daar aankwamen stonden er drie jongens buiten te wachten (mzungu’s), kwamen Aimee en Vera (een Velder!) naar buiten. Twee tellen later kwamen er nog twee mzungu’s aanlopen en stonden we ineens met ze 9en daar! Dat is al een hele tijd geleden dat ik zoveel mzungu’s bij elkaar heb gezien! Was wel even grappig. Maar Vera Wijker komt dus uit ’t Veld zit ook in Kitui, zij heeft 10 weken aan een dam gebouwd (met de hand!) De dam is nu af en heeft nu nog een paar weekjes in Kitui. Bizar dat je zelfs aan de andere kant van de wereld, ergens in een klein stadje iemand tegen komt die uit de buurt van Zijdewind komt! Erg leuk!

Vandaag zijn er bij mij vlechtjes gezet. Het was even zoeken naar het juiste nephaar, maar we hebben het gevonden. Het is wel iets donkerder dan mijn eigen haarkleur, maar dat valt niet heel erg op. Me hele hoofd zit vol en het zit goed strak! Op het einde heeft ze er een knot van gemaakt, die er echt helemaal aan vast genaaid werd met naald en draad! Als het goed is blijft het er ongeveer twee weken mooi in zitten, en dan moet je het er weer uithalen. Mam Agnes had even iemand gebeld die ze kon, en ze kwam naar het project. De kinderen vonden het maar al te leuk om te kijken, en daar hadden ze alle tijd voor want ik heb er ongeveer 2,5 uur gezeten. Dit valt nog best mee, want sommige zitten er 6 uur! Ben blij dat ik niet zulk dik haar heb haha. Het is nog wel even wennen maar ben er erg blij mee! Nu goed me scheidingen in blijven smeren, anders verbranden ze wel heel erg ben ik bang.

Dit was het weer! Ik hoop jullie weer even genoeg op de hoogte te hebben gebracht!

Groetjes Kelly


  • 17 November 2012 - 12:45

    Tante Anneke:

    Leuke foto's. Wat is het invlechten mooi geworden!
    Groeten van tante Anneke

  • 17 November 2012 - 15:05

    Tessa:

    Wow, super raar om dit allemaal te lezen, maar erg leuk! Merk ik wel dat ik mijn kleine dreumes Mutie mis! Wil je hem een dikke knuffel geven van mij? Zou graag in jullie schoenen staan haha! Doe maar de groetjes aan iedereenvan me want ik mis ze wel hoor! Xx Tessa

  • 18 November 2012 - 09:53

    Ger:

    Hoi Kel
    Je begin steeds meer op een afrikaan te lijken.
    Je haar ziet er leuk uit, jammer dat het al weer eruit is als je thuis kom.
    Kom je eigenlijk nog wel thuis, vlg mij hebben jullie het erg naar je zin.
    Klinkt allemaal niet vervelend.
    We zijn blij dat je het vak sopparella goed bij hou.
    Zo zie je het komt overal van pas.
    De foto van Tim bij de pomp vind ik ook sprekend.

    Groeten
    uit het Zijdewind

  • 18 November 2012 - 12:26

    Yvonne:

    Wat een leuk verhaal Kel!
    Blijven boenen hoor, zet ze maar aan het werk! haha
    Je vlechten zijn mooi geworden! Leuk hoor!
    Dikke kus!

  • 18 November 2012 - 12:26

    Yvonne:

    Wat een leuk verhaal Kel!
    Blijven boenen hoor, zet ze maar aan het werk! haha
    Je vlechten zijn mooi geworden! Leuk hoor!
    Dikke kus!

  • 18 November 2012 - 19:22

    Sanne:

    Wat een leuk verhaaltje weer Kel! En leuke foto's! Net of je vet veel haar heb joh met al die dikke vlechten haha! Liefs!

  • 18 November 2012 - 19:26

    Daniel:

    Hey Kel,

    Ik heb net alle verhalen even terug gelezen, ik heb me gelijk maar geabboneerd want ik heb er veel te veel gemist!

    Wat maak je wat mee daar joh, ik vind het gigantisch leuk om het na te lezen!

    Kan ook niet wachten om de rest van je verhalen te horen als je weer terug bent :D

    Groetjes!

  • 18 November 2012 - 19:55

    Marina:

    Leuk verhaal weer.
    En je haar........geweldig. Staat je goed.
    Groetjes Jos en Marina

  • 19 November 2012 - 17:43

    Lieke:

    Heee Kels!
    Wat een leuk verslag weer! Die vlechten staan je echt goed zeg en het lijkt inderdaad net alsof je heel veel haar hebt, haha.
    En leer jij ze maar even poetsen hoor daar ;)
    Veel plezier nog en een dikke smakkerd! :)

  • 20 November 2012 - 14:18

    Ali:

    heey kelly leuke stukjes wat je heb geschreven,en leuke fotos
    we zullen je blijven volgen heelveelplezier nog kus ali

  • 20 November 2012 - 14:49

    Rianne:

    Kelly!

    Wat een leuk verhaal weer! volgens mij vermaak je je wel goed daar ;) Vind je vlechtjes echt mooi geworden!! Vind de kindjes er op de foto's ook echt super schattig uitzien zeg!!
    Geniet nog lekker terwijl ik hier hard aan mij schoolwerk zit haha

    Xx!!

  • 21 November 2012 - 19:14

    Oma Mettes:

    hoi kelly.wat weer een mooi verslag.als of ik een boek lees.JE heb een prachtige knot ,niet zwart maar blond zo is dat liedje van doemaar .heel veel was en leer plezier met je kindjes.liefs oma mettes.

  • 23 November 2012 - 11:09

    Oma Jaspers:

    Hallo Kelly,
    Als ik bij je moeder kom lees ik je verslag, leuk hoor je beleef nog wat.
    Bij ons staat Sinterklaas voor de deur, doen jullie er ook nog wat aan?
    Toch nog een berichtje van Oma Jaspers en de groetjes.

  • 23 November 2012 - 13:20

    Stan Jaspers:

    Hoi Kelly, is het leuk daar? Ik vind je haar gaaf en die foto van dat jongetje onder de kraan vind ik ook heel erg grappig. Groetjes van Stan

    Hoi Kelly, mooi haar. En is het leuk? Ik ben verkleed als zwarte piet en ik heb juf Carmen in de klas. Dat ene jongetje onder de kraan lijkt ook wel een beetje op een zwarte piet. Groetjes van Cas

  • 24 November 2012 - 15:07

    Josewester:

    hoi Kelly

    wat een verhalen zeg en wat zit je haar goed, we hebben net een stukje gelezen over jou in de zondagskrant, wat hebben wij het hier dan goed he, we blijven je volgen, we vinden het erg leuk om te lezen.

    groeten Hans en José Wester

  • 24 November 2012 - 17:59

    Amber:

    Hoi Kelly,

    Ik heb je vandaag in de krant gezien, hele leuke foto's en een mooi verhaal. Ik neem de krant maandag mee naar school.

    Doei, van Amber

  • 24 November 2012 - 17:59

    Amber:

    Hoi Kelly,

    Ik heb je vandaag in de krant gezien, hele leuke foto's en een mooi verhaal. Ik neem de krant maandag mee naar school.

    Doei, van Amber

  • 24 November 2012 - 18:22

    De Stuitjes:

    Hallo Kelly

    Leuk om al je verhalen te lezen
    Je maak echt heel veel mee
    Vooral de foto's zijn erg leuk
    Je staat nog in de zondagskrant met een verslag en foto's
    Heel veel werk en vakantie plezier
    Gr. Van ons allemaal

  • 25 November 2012 - 11:00

    Lia Rooth:

    Hoi,kelly wat n ontzettend leuk lief reisverslag ben je aan t schrijven .ik geniet ervan en ja eens n sopperella daar kom je niet meer van af. Heeft het toch voordelen.ik blijf je volgen hoor. Lieve gr van andere sopperella

  • 25 November 2012 - 15:45

    Rinske De Jager:

    Hallo Kelly,

    Je stond met je verhaal in de krant en ik heb je verhaal nu op je site gelezen.
    Erg leuk om te lezen hoe je het met gaat, welke keues hebt gemaakt en nu een heel interessant project doet.
    Maak er wat moois van.
    Een oude wiskunde lerares van je school.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Actief sinds 10 Sept. 2012
Verslag gelezen: 459
Totaal aantal bezoekers 16757

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 11 Januari 2013

Kenia, Kitui

Landen bezocht: